Ethän käytä kallista aikaasi avoimien saatavien perässä juoksemiseen?
Yrittäjyys tarjoaa runsaasti hyviä puolia, mutta yksi yrittäjyyden riskeistä on se fakta, että kaikkia laskuja ei tulla maksamaan eräpäivään mennessä. Syitä, miksi maksua ei eräpäivään mennessä ole tullut on lukemattomia ja suurin osa maksetaan onneksi viimeistään maksuhuomautuksen jälkeen. Avoimet saatavat kuitenkin tukkivat yrityksen kassavirtaa, sekä aiheuttavat harmaita hiuksia, joten prosessi niiden suhteen kannattaa hioa mahdollisimman särmäksi.
Käydään siis läpi, miten perintäprosessi etenee, mitä eroja on yritys-ja yksityishenkilöiden perinnällä ja miten varmistaa mahdollisimman hyvä lopputulos!
Yksittäisten saatavien kohdalla perintää voi periaatteessa tehdä itse, mutta käytännössä se on melko haastavaa. Perintää säätelee niin laki kuin hyvä perintätapa, joten näiden kiemuroista tulee olla tarkasti perillä.
👉 Lue lisää aiheesta: Voiko perinnän hoitaa itse?
Mikäli kuitenkin päätät kokeilla perinnän hoitamista itse, ota huomioon seuraavat seikat:
👉 Lue myös: Mikä on riitaisa saatava ja miten periä niitä?
Vaikka perinnän hoitaminen itse saattaa ensi alkuun tuntua toteuttamiskelpoiselta, on tärkeää ottaa huomioon siihen käytetty aika ja mahdolliset menetetyt tilaisuudet keskittyä oman liiketoiminnan kehittämiseen. Lisäksi, jos perintäprosessi etenee oikeudelliseen vaiheeseen, oikeudenkäyntikulut voivat kasvaa merkittäviksi.
Laadukas perintäalan yritys ei ole pelkästään perinnän väline, vaan arvokas kumppani yrityksen taloudenhallinnassa ja asiakassuhteiden ylläpidossa. Hyvä perintätoimisto osaa hoitaa asiakaskommunikaation siten, että asiakassuhteille koituu mahdollisimman vähän hallaa. Tavoitteena on kotiuttaa saatavat vapaaehtoisen perinnän keinoin.
👉Lue myös: Näin valitset parhaan perintäkumppanin yrityksellesi
Vapaaehtoinen ja oikeudellinen perintä ovat kaksi keskeistä tapaa velkojen perimisessä. Kun lasku erääntyy - eli maksua ei ole tullut eräpäivään mennessä -, voidaan aloittaa vapaaehtoinen perintä. Vapaaehtoisen perinnän prosessit poikkeavat hieman toisistaan, riippuen onko kyseessä kuluttaja- tai yritysasiakas ( katso alempaa prosessikuvaukset).
Vapaaehtoisessa perinnässä velkoja tai perintätoimisto ottaa yhteyttä velalliseen kirjeitse, sähköpostitse tai puhelimitse, ja pyrkii sopimaan maksujärjestelyistä ilman oikeudellisia toimenpiteitä. Tämä prosessi on paras vaihtoehto kaikille osapuolille, ja se mahdollistaa velallisen ja velkojan välisen neuvottelun. Tavoitteenamme Uuvalla on hoitaa perintä aina vapaaehtoisen perinnän keinoin, ilman oikeudenkäyntejä.
Oikeudellinen perintä sen sijaan astuu kuvaan, jos vapaaehtoinen perintä ei tuota tulosta. Tässä vaiheessa velkoja hakee velalleen tuomioistuimen vahvistuksen, mikä voi johtaa esimerkiksi ulosottoon. Oikeudellinen perintä on velallisen kannalta raskas prosessi, sillä se voi lisätä kustannuksia ja vaikuttaa luottotietoihin.
Käytännössä vapaaehtoinen perintä on ensisijainen ja suositeltu vaihtoehto, sillä se on sekä velkojalle että velalliselle edullisempi ja vähemmän aikaa vievä. Oikeudelliseen perintään turvaudutaan vasta, kun muut keinot on käytetty. Ymmärtämällä näiden prosessien erot, velallinen voi paremmin varautua ja välttää tarpeettomia oikeudellisia seuraamuksia.
Perintä eritellään vapaaehtoiseen ja oikeudelliseen perintään. Sen lisäksi on huomioitava, että kuluttajaperintä ja yritysperintä eroavat toisistaan. Eroa on ensisijaisesti kohderyhmässä; kuluttajaperintä kohdistuu yksityishenkilöihin, kun taas yritysperintä kohdistuu yrityksiin eli oikeushenkilöihin.
Keskeinen ero kuluttaja- ja yritysperinnän välillä on nopeus, jolla perintätoimet etenevät. Yritysperinnän kohde joutuu nopeammin maksuhäiriömerkinnän uhkan eteen. Yrittäjän kannattaakin olla välittömästi yhteydessä perintää suorittavaan tahoon muistutus-tai perintäkirjeen saatuaan. Merkintä yrityksen luottotiedoissa - ts. maksuhäiriömerkintä - aiheuttaa suurta harmia liiketoiminnilla ja pahimmillaan yritys ajautuu tämän takia konkurssiin.
Kuluttajien kohdalla maksuvaatimuksissa on 14 vrk maksuehto ja maksimikulut on lailla selkeästi määritelty. Yritysten kohdalla maksuehto on usein 7 vrk ja perintäkulujen tulee olla "kohtuulliset". Meidän hinnastomme myös perintää koskien löydät täältä.
Yritysyperinnässä oleellinen osa on tratta, eli julkisuusuhkainen maksukehotus. Mikäli tratta jää maksamatta, tulee yritykselle merkintä julkiselle protestilistalle.
Vaikka perintä on sinänsä suoraviivainen prosessi, voi sen suorittamisessa olla suuria eroja. Perinnässä ollaan herkän ja varsin ikävän aiheen äärellä, joten empaattinen ja ystävällinen lähestymistapa on kaiken A ja O.
Syitä, miksi lasku on jäänyt maksamatta on lukemattomia, kelläpä meistä ei joskus olisi jokin lasku ihan puhtaasti unohtunut arkea multitaskatessa. Aggressiivisella lähetysmistavalla vähennetään maksuhalukkuutta ja tehdään haittaa yrityksesi maineelle, sekä brändille.
Tarjoa asiakkaalle mahdollisuutta keskusteluun asiasta, sekä maksusuunnitelman tekoon. Perintä on tärkeä osa asiakaskokemusta ja hyvin hoidettuna se voi jopa lujittaa asiakasuskollisuutta. Me Uuvalla teemme kaiken tämän puolestasi, laskun lähetyksestä perinnän jälkihoitoon asti.
Käyttämällä asiantuntevaa perintäkumppania kasvaa saatavien kotiutumisen onnistumisprosentti suuresti. Yhteistyö antaa yritykselle myös mahdollisuuden keskittyä omaan ydinliiketoimintaansa, kun maksuvalvonnan ja perinnän hoitaminen on luotettavissa käsissä. Tämä parantaa yrityksen kassavirtaa ja vähentää luottotappioiden riskiä, mikä pitkällä aikavälillä vahvistaa yrityksen taloudellista asemaa.