Skip to content

Uuva Cloud

Miten luon uuden laskun?

 

Miten luon uuden laskun?

Voit luoda uuden laskun Laskut-välilehdeltä kohdasta ”Luo lasku”, tai vaihtoehtoisesti etusivulta Työpöydältä kohdasta ”Uusi lasku”.

Tämän jälkeen voit joko hakea jo olemassa olevan asiakkaasi nimellä. Jos kyseistä asiakasta ei ole vielä luotu, luo uusi asiakas klikkaamalla sinistä ”Luo uusi asiakas” -kuvaketta. Ohjeet asiakkaan luontiin löydät täältä .

Vastaanottajaksi tulee asiakkaan tiedot. Mikäli asiakkaalle on syötetty toimitusosoite, voit valita sen listasta. Vaihtoehtoisesti voit myös syöttää uuden toimitusosoitteen sinisestä +-painikkeesta.

Laskun tietojen täyttäminen

 

Uuva cloud luo uusi lasku

Laskunumero

Cloud luo automaattisesti laskunumeron nousevasti. Tämä tapahtuu sen takia, ettet voi vahingossakaan syöttää kahta samaa laskunumeroa.

Laskupäivä

Cloud luo automaattisesti käynnissä olevan päivän laskupäiväksi. Voit muuttaa laskupäivää halutessasi myös tulevaisuuteen. Muistathan tällöin valita myös laskun lähetyspäivän tulevaisuuteen laskun luonnin lopussa.

Maksuehto

Maksuehdolla ilmoitat, kuinka paljon annat asiakkaallesi aikaa maksaa laskusi. Esimerkiksi 14 pv netto tarkoittaa, että asiakkaallasi on 14 päivää aikaa maksaa laskusi siitä, kun lasku on lähetetty.

Eräpäivä

Cloud laskee automaattisesti eräpäivän laskupäivän ja asettamasi maksuehdon mukaan.

Viivästyskorko

Viivästyskorko on korko, jonka asiakas joutuu suorittamaan maksun suorituksen viipyessä yli sopimuksen edellyttämän ajankohdan.

Cloud ilmoittaa automaattisesti ajantasaisen viivästyskorkoprosentin, jota ei voi ylittää, mikäli kyseessä on kuluttajalle suunnattu lasku. Yritysten välisessä kaupassa voidaan vapaasti sopia viivästyskorosta. Ainoastaan laskuun merkitty viivästyskorko ei kuitenkaan aina välttämättä tarkoita sitä, että korosta on sovittu.

Viitteemme

Sinun määrittelemäsi viite laskulle, esimerkiksi ”myyjän nimi ja/tai projektin numero”. Viitteemme kertoo siis asiakkaallesi, mistä häntä laskutetaan.

Viitteenne

Asiakkaan määrittelemä viite, joka on mainittava laskulla. 

Laskupohja

Cloudissa voit luoda valmiin tekstin laskupohjalle asetusten kautta. Oletuslaskupohjana on ”Peruslaskupohja”, joka ei sisällä mitään valmista tekstiä. Voit lisätä oman logosi asetuksista.

Laskulla näkyvä teksti

Mikäli haluat määritellä tietyn, vain tällä laskulla näkyvän tekstin asiakkaasi laskulle, kirjoita teksti "Laskulla näkyvä teksti "-kenttään.

Jos olet tallentanut asiakasta luodessasi laskulla näkyvän tekstin, näkyy se kaikissa kyseisen asiakkaan laskuissa.

Eli, jos olet tallentanut asiakasta luodessasi laskulla näkyväksi tekstiksi ”Yritys Oy” ja luot tälle laskulle näkyväksi tekstiksi ”Lasku X”, näkyy tällä laskulla molemmat tekstit: Yritys Oy Lasku X.

Myyjä

Voit täyttää tämän kohdan halutessasi.

Laskurivien haku

Jos olet tallentanut tuoterekisteriin valmiita tuotteita, voit hakea niitä tästä sen sijaan että joutuisit kirjottamaan tuotetietoja joka kerta uudestaan. 

Uuva cloud luo uusi lasku (1)

 

Koodi

Ei ole pakollinen kenttä. Jokaiselle laskuriville  voidaan määritellä oma koodi, joka on itse määriteltävissä oleva. Jos sinulla on vain yksi kirjanpidon myyntitili, voit esimerkiksi laittaa koodiksi "myynti". Mikäli sinulla on useampi kirjanpidon myyntitili, voit kirjata kyseisen tuotteen kirjanpidon myyntitilin koodin tai vaihtoehtoisesti voit luoda valmiit tuoterivit tuoterekisteriin ja määritellä niille omat kirjanpidon koodit. 

Koodilla määritellään, mille kirjanpidon myyntitilille kyseinen myyntilasku halutaan ohjata. 

Selite

Laskurivin selite eli mitä kyseinen laskurivi koskee, esimerkiksi ”kahvikuppi”.

Määrä

Kuinka monesta kahvikupista laskutat?

Laatu

Laatu voi olla kappale (kpl), tunti (h) yms.

À-hinta

Tuotteen/palvelun kappalehinta. 

ALE-%

Tuotteen/palvelun alennus. Mikäli syötät tähän 20, laskee Cloud automaattisesti hinnasta 20 % ja näyttää laskulla alennettuna hintana.

Sis. ALV

Raksimalla tämän, sisältää hinta arvonlisäveron. Jos kohtaa ei ole raksittu, laskee Cloud hinnalle arvonlisäveron määrittelemäsi arvonlisäveroprosentin mukaan

ALV-%

Määrittele tähän arvonlisäveroprosentti numeroina.

ALV-tunnus

Valitse pudotusvalikosta verokanta, esimerkiksi alv 0%, käänteinen alv rakennusala.

Veroton, vero, verollinen

Cloud laskee automaattisesti antamiesi tietojen perusteella verottoman hinnan, veron ja verollisen hinnan.

Poista rivi ( roskakori) 

Voit poistaa laskurivin laskulta.

Lisää tuoterekisteriin (laatikkoplus)

Voit lisätä tuotteen kätevästi tuoterekisteriin seuraavaa laskua varten.

Laskun lähettäminen

Lähetystapa

Voit tallentaa laskuluonnoksen ilman lähettämisestä painamalla ”Tallenna laskuluonnos (ei lähetystä)" -painiketta.

Voit valita laskun lähetystavaksi postin (paperilaskun), verkkolaskun, sähköpostin, tai manuaalisen tulostuksen. Huomaathan, että sinun on lisättävä asiakkaallesi tarvittavat osoitteet, esim. verkkolaskuosoite lähettääksesi laskun haluamallasi tavalla.

Lähetyspäivä

Valitse, milloin haluat lähettää laskun. Huomioithan, että lähetyspäivän on oltava sama kuin aiemmin määrittelemäsi laskupäivän.

Liitteet

Voit lisätä laskulle maksimissaan viisi liitettä. Huom. tiedoston pitää olla tyyppiä JPEG, GIF, PDF tai PNG. Kuvatiedostot muutetaan PDF:ksi. 

Kirjaudu Uuva Cloud-palveluun

Usein kysyttyä Uuva Cloudista

Katso alta vastaukset usein kysyttyihin kysymyksiin Uuva Cloudiin liittyen. Mikäli et löydä vastausta sinua askarruttavaan kysymykseen, olethan yhteydessä asiakastukeemme. 

Käyttöönotto

Kenelle Uuva Cloud sopii?

Uuva Cloud sopii kaiken kokoisille yrityksille. Järjestelmä on suunniteltu skaalautumaan niin pienten kuin isojen yritysten tarpeisiin. 

Uuva Cloud sisältää kaiken tarvittavan, jotta laskutus sujuu mahdollisimman jouhevasti ja peruspaketti riittääkin suureimmalle osalle yrityksiä. Olemme kuitenkin erikoistuneet myös räätälöimään vaativiakin ratkaisuja isojen yritysten tarpeisiin.

 

Mitä Uuva Cloudin käyttö maksaa?

Voit ottaa käyttöösi joko Basic tai Pro-palvelutason, joita molempia voit kokeilla ensimmäiset 30 vuorokautta ilman kuukausimaksua.

Kuukausilaskutuksella Basic-taso maksaa 8,99€ ja Pro-taso 11,99€.

Vuosilaskutus on Basic-tasolla 89,99€/kk ja Pro-tasolla 99,99€/vuosi. Vuosilaskutuksella saat alennusta, jolloin hinnaksi Basicille jää 7,50€/kk ja Pro:lle 8,33€/kk.

Katso tarkempi transkaktiomaksujen hinnasto täältä!

Voiko Uuva Cloudin integroida muihin järjestelmiin?

Kyllä, olemme integroineet Uuva Cloudin onnistuneesti jo monelle asiakkaalle, useisiin eri järjestelmiin. Palvelumme ovat lähtökohtaisesti hyvin integroitavissa. 

Mikäli sinulla on lisää kysyttävää järjestelmien yhteensopivuudesta, otathan yhteyttä myyntiin.

Sopiiko Uuva Cloud kevytyrittäjälle?

Palvelun käyttö vaatii y-tunnuksen, joten puhtaasti kevytyrittäjälle ei sen takia ole sopivin ratkaisu.

Minulla on jo laskutuspalvelu, kuinka helppoa on vaihtaa se Uuva Cloudiin?

Vanhojen tietojen tuominen ja sitä kautta palvelun vaihtaminen Uuva Cloudiin on varsin helppoa! Voit tuoda Cloudiin niin asiakkaat kuin tuoterekisterinkin, järjestelmässä on  "Tuo" välilehti jonka kautta voi importata haluttuja tietoja. 

Uuva Cloudin käyttö

Onko lähetettävien laskujen määrässä rajoituksia?
Ei ole! Voit lähettää laskuja juuri sen verran kuin tarvitsee.
Missä muodossa voin lähettää laskuja?
Lähetä lasku asiakkaasi toivomassa muodossa; verkkolaskuna, sähköpostitse tai postitse. Voit myös tulostaa itse laskun ja tehdä sillä mitä haluat 😊
Pystynkö vastaanottamaan laskuja Uuva Cloudin kautta?
Tätä mahdollisuutta ei toistaiseksi ole, mutta kehitämme järjestelmää jatkuvasti.
Minulla on kysyttävää Uuva Cloudin käytöstä. Miten saan yhteyden asiakastukeen?

Jos sinulla on jo käytössä Uuva Cloud-palvelu, voit ottaa sen kautta suoraan yhteyttä asiakaspalveluun. Jokaisen laskusi kohdalla on yhteydenotto-painike, joten asian selvittäminen on helppoa.   

Muussa tapauksessa lähetä sähköpostia asiakaspalvelu@uuva.fi.

 

Voinko päivittää itse yritykseni muuttuneita tietoja?
Kyllä, voit päivittää yhteystietoja, sekä laskulle tulevia perustietoja, logoja, laskutusosoitettasi ym itse.
Voinko käyttää Uuva Cloudia mobiililla?
Voit kyllä. Erityisen hyvin Uuva Cloud toimii tabletilla!
Millainen on Uuva Cloudin tietoturva?

Ohjelmistoteknisesti käytämme uusimpia ratkaisuja, tietoturva pystytään täten pitämään aina ajan tasalla.

Tietoturva on meille prioriteetti ja se onkin erittäin hyvällä tasolla.

Voinko luoda yritykseni tilille useamman käyttäjän?

Kyllä se onnistuu asiakaspalvelun kautta! Eli ota yhteyttä asiakaspalvelu@uuva.fi.

 

Voinko tarkistaa asiakkaani luottotietojen tilanteen itse?

Kyllä, yritysluottotiedot voi tarkistaa aina tarvittaessa, mutta henkilöluottotiedoissa tarvitset henkilön itsensä luvan.

Henkilöluottotiedoissa on tiukka sakko- ja jopa oikeudellinen uhka jos niitä käyttää väärin, Vastuu on aina käyttäjällä. Henkilöluottotietoja tarkistaessasi valitse Uuva Cloudissa peruste, miksi tarkistat tietoja. 

Laskurahoitus, maksuvalvonta ja perintäpalvelut

Mitä on laskurahoitus?

Laskurahoitus tarkoittaa, että saat rahoitusta asiakkaillesi lähetettäviä riidattomia myyntilaskuja vastaan. Käytännössä rahoitusyhtiö siis ostaa myyntilaskusi tai tarjoaa sinulle luottoa, jossa myyntisaatavasi ovat vakuutena. Lue lisää laskurahoituksesta täältä!

Voit täyttää laskurahoitushakemuksen Uuva Cloud palvelussa ja mikäli se hyväksytään, saat käyttöösi limiitin sovitulla summalla. Voit itse valita, mitkä laskut haluat rahoittaa.

 

Miten voin saada laskurahoitusta?
Jos sinulla on käytössä Pro-palvelu, voit klikata rahoitus-välilehdeltä laskurahoitus-hakemukseen. Jos hakemuksesi hyväksytään, avaamme sinulle samantien limiitin.
Miten Uuva Cloud valvoo, että saan rahat lähettämistäni laskuista?

Kun asiakas maksaa laskun, ohjautuvat rahat tilillesi heti.

Basic-versiossa käyttäjä valvoo itse, onko laskua maksettu vai ei. 

Pro-version ollessa käytössä, mikäli asiakas ei maksa, käynnistyy automatisoitu prosessi maksuhuomautusten ja perinnän kautta.

Voit lukea lisää laskutusprosessista täältä!

Mitä voin tehdä, jos asiakas ei maksa laskua?

Tällöin prosessi nimeltä maksuvalvonta astuu kuvioihin. Jos sinulla on käytössä Uuva Cloud Pro, ei sinun tarvitse tehdä itse mitään tai huolehtia saataviesi kotiuttamisesta, vaan maksumuistutukset, sekä tarvittaessa perintä, hoituvat automaattisesti. 

Lue lisää nitä tehdä, jos asiakas ei maksa laskua!

Onko maksamattomat laskut pakko laittaa perintään?

Ei, voit estää laskun etenemisen perintään.

uuva-logo 1

 

Annamme mielellämme lisätietoa laskutuspalvelusta sekä muista laskun elinkaaren hallintaan liittyvistä palveluistamme.

Ota yhteyttä