Skip to content

Uuva Cloud

Miten luon uuden toistuvaislaskun?

 

Miten luon uuden toistuvaislaskun?

Toistuvaislaskutuksen avulla voit luoda laskuja, jotka lähetetään automaattisesti asiakkaillesi, kuten mm. vuokralaskuja tai jäsenmaksuja. Jos asiakkaasi esimerkiksi maksaa 1000 €/kk ja vuokrasopimus on vuoden määräaikainen, voit tehdä toistuvaislaskun, jolloin sinun tarvitsee luoda laskun perusteet vain yhden kerran. Voit myös jälkikäteen käydä muokkaamassa laskua, mikäli esim. vuokrasummaa korotetaan.

Uuden toistuvaislaskun luominen

  1. Mene Toistuvaislaskutus-välilehdelle. 
  2. Klikkaa Uusi toistuva lasku -painiketta.
  3. Täytä toistuva lasku tiedot alla olevien ohjeiden mukaan.
  4. Kun olet täyttänyt kaikki tarvittavat tiedot, klikkaa Luo toistuva lasku -painiketta.

Ohjeet toistuvan laskun tietojen täyttämiseen

Vastaanottaja

Voit joko hakea jo olemassa olevan asiakkaasi nimellä. Jos kyseistä asiakasta ei ole vielä luotu, luo uusi asiakas klikkaamalla sinistä ”Luo uusi asiakas” -kuvaketta. Ohjeet asiakkaan luontiin löydät täältä: Miten luon uuden asiakkaan?

Vastaanottajaksi tulee asiakkaan tiedot. Mikäli asiakkaalle on  syötetty toimitusosoite, voit valita sen listasta. Vaihtoehtoisesti voit myös syöttää uuden toimitusosoitteen sinisestä +-painikkeesta.

Laskupohja

Cloudissa voit luoda valmiita laskupohjia asetusten kautta. Oletuslaskupohjana on ”Peruslaskupohja”, joka ei sisällä mitään valmista tekstiä. Mikäli olet luonut valmiita laskupohjia, voit valita haluamasi laskupohjan pudotusvalikosta.

Viitteemme

Sinun määrittelemäsi viite laskulle, esimerkiksi ”Jarin tekemät työtunnit”. Viitteemme kertoo siis asiakkaallesi, mistä häntä laskutetaan.

Viitteenne

Asiakkaan määrittelemä viite, joka on mainittava laskulla esim. “Jarin tekemät työtunnit projektissa x”.

Laskulla näkyvä teksti

Mikäli haluat määritellä tietyn, vain tällä laskulla näkyvän tekstin asiakkaasi laskulle, kirjoita teksti Laskulla näkyvä teksti -kenttään.

Jos olet tallentanut asiakasta luodessasi laskulla näkyvän tekstin, näkyy se kaikissa kyseisen asiakkaan laskuissa.

Eli, jos olet tallentanut asiakasta luodessasi laskulla näkyväksi tekstiksi ”Yritys Oy” ja luot tälle laskulle näkyväksi tekstiksi ”Lasku X”, näkyy tällä laskulla molemmat tekstit: Yritys Oy Lasku X.

Laskurivien haku

Jos olet tallentanut valmiiksi tuotteita Tuoterekisteri-sivulta, voit hakea ne kätevästi laskurivien hausta.

Koodi

Jokaiselle laskuriville määritellään oma, itse määriteltävissä oleva, koodi. Koodilla määritellään, että mille kirjanpidon myyntitilille kyseinen myyntilasku halutaan ohjata. Koodien perusteella kuukausittaiselle myyntien koosteraportille.

Jos sinulla on vain yksi kirjanpidon myyntitili, voit kirjoittaa koodiksi esimerkiksi ”myynti”.

Selite

Laskurivin selite eli mitä kyseinen laskurivi koskee, esimerkiksi ” Vuokra: Mannerheimintie 1”.

Määrä

Esimerkiksi kuinka monesta vesimaksusta laskutat.

Laatu

Laatu voi olla kuukausi (kk), kerta (krt), kappale (kpl) yms.

À-hinta

Tuotteen/palvelun kappalehinta

ALE-%

Tuotteen/palvelun alennus. Mikäli syötät tähän 20, laskee Cloud automaattisesti hinnasta 20 % ja näyttää laskulla alennettuna hintana.

Sis. ALV

Ruksimalla tämän, sisältää hinta arvonlisäveron. Jos kohtaa ei ole ruksittu, laskee Cloud hinnalle arvonlisäveron määrittelemäsi arvonlisäveroprosentin mukaan

ALV-%

Määrittele tähän arvonlisäveroprosentti numeroina.

ALV-tunnus

Valitse pudotusvalikosta verokanta, esimerkiksi elintarvikkeet

Veroton, vero, verollinen

Cloud laskee automaattisesti antamiesi tietojen perusteella verottoman hinnan, veron ja verollisen hinnan.

Laskujen lähetyksen määrittely

Alkamispäivä

Päivä, josta alkaen laskuja lähetetään. Mikäli sopimus merkitään alkaneeksi ennen kuluvaa päivää, lähetetään laskut takautuvasti, jos niin kuuluu lasku- tai eräpäiväehtojen mukaisesti tehdä.

Päättymispäivä

Päivä, johon saakka laskuja lähetetään. Mikäli ajastettu lähetyspäivä on sopimuksen päättymispäivän jälkeen, ei laskua lähetetä.

Jos päättymispäivä jätetään tyhjäksi, sopimus on toistaiseksi voimassa.

Laskutusjakso

Voit määritellä yhdessä laskutus- tai eräpäivän kanssa, milloin laskuja lähetetään

Lähetyspäivän peruste

Voit määritellä, määräytyykö laskun lähetyspäivä laskutuspäivän vai eräpäivän perusteella.

Laskutuspäivä

Voit määritellä yhdessä laskutusjakson kanssa, milloin laskuja lähetetään.

Maksuehto

Määrittele asiakkaallesi maksuaika, eli päivien lukumäärä laskupäivän ja eräpäivän välillä.

Sopimuksen lisätiedot (vapaaehtoiset kentät)

Laskun lähetys

Sopimuksen jokaisesta erästä luodaan lasku.

Laskun lähetyksessä on kolme vaihtoehtoa:

1. Kaikki laskut, jolloin jokaisesta sopimuksen erästä lähtee lasku.

2. Vain ensimmäinen lasku, jolloin ainoastaan sopimuksen ensimmäisestä erästä lähtee lasku.

3. Ei laskun lähetystä, jolloin yhdestäkään sopimuksen erästä ei lähetetä laskua.

Huomioithan, että mikäli valitset lähetystavaksi verkkolaskun, niin lasku lähetetään sopimuksen jokaisesta erästä. Tämä sen takia, koska verkkolaskulla on aina yksilöllinen viite.

Viivästyskorko

Viivästyskorko eräpäivän ylittävältä ajalta. Suosittelemme jättämään tämän kohdan tyhjäksi, sillä Cloud käyttää automaattisesti lain mukaisia korkoprosentteja sekä yrityksille että kuluttajille, mikäli kohta jätetään tyhjäksi.

Sopimuslaji

Vapaa tekstisyöte sopimusten omaa ryhmittelyä ja hallintaa varten.

Kassa-alennusprosentti

Ottaa laskun loppusummasta sovitun alennusprosentin pois.

Kassa-alennuksen maksuaika

Alennetulle hinnalle voidaan asettaa voimassaoloaika. Käytännössä tämä tarkoittaa, että nopealle maksajalle hinta on edullisempi. Huomioithan, että kassa-alennus pitää syöttää numeroina 0-100!

Mistä näen kaikki toistuvat laskut?

Klikkaamalla Toistuvaislaskutus-painiketta oikeanpuoleisesta valikosta ohjaudut Toistuvaislaskutus-välilehdelle, josta löydät kaikki toistuvat laskut.

 

Kirjaudu Uuva Cloud-palveluun

Usein kysyttyä Uuva Cloudista

Katso alta vastaukset usein kysyttyihin kysymyksiin Uuva Cloudiin liittyen. Mikäli et löydä vastausta sinua askarruttavaan kysymykseen, olethan yhteydessä asiakastukeemme. 

Käyttöönotto

Kenelle Uuva Cloud sopii?

Uuva Cloud sopii kaiken kokoisille yrityksille. Järjestelmä on suunniteltu skaalautumaan niin pienten kuin isojen yritysten tarpeisiin. 

Uuva Cloud sisältää kaiken tarvittavan, jotta laskutus sujuu mahdollisimman jouhevasti ja peruspaketti riittääkin suureimmalle osalle yrityksiä. Olemme kuitenkin erikoistuneet myös räätälöimään vaativiakin ratkaisuja isojen yritysten tarpeisiin.

 

Mitä Uuva Cloudin käyttö maksaa?

Voit ottaa käyttöösi joko Basic tai Pro-palvelutason, joita molempia voit kokeilla ensimmäiset 30 vuorokautta ilman kuukausimaksua.

Kuukausilaskutuksella Basic-taso maksaa 8,99€ ja Pro-taso 11,99€.

Vuosilaskutus on Basic-tasolla 89,99€/kk ja Pro-tasolla 99,99€/vuosi. Vuosilaskutuksella saat alennusta, jolloin hinnaksi Basicille jää 7,50€/kk ja Pro:lle 8,33€/kk.

Katso tarkempi transkaktiomaksujen hinnasto täältä!

Voiko Uuva Cloudin integroida muihin järjestelmiin?

Kyllä, olemme integroineet Uuva Cloudin onnistuneesti jo monelle asiakkaalle, useisiin eri järjestelmiin. Palvelumme ovat lähtökohtaisesti hyvin integroitavissa. 

Mikäli sinulla on lisää kysyttävää järjestelmien yhteensopivuudesta, otathan yhteyttä myyntiin.

Sopiiko Uuva Cloud kevytyrittäjälle?

Palvelun käyttö vaatii y-tunnuksen, joten puhtaasti kevytyrittäjälle ei sen takia ole sopivin ratkaisu.

Minulla on jo laskutuspalvelu, kuinka helppoa on vaihtaa se Uuva Cloudiin?

Vanhojen tietojen tuominen ja sitä kautta palvelun vaihtaminen Uuva Cloudiin on varsin helppoa! Voit tuoda Cloudiin niin asiakkaat kuin tuoterekisterinkin, järjestelmässä on  "Tuo" välilehti jonka kautta voi importata haluttuja tietoja. 

Uuva Cloudin käyttö

Onko lähetettävien laskujen määrässä rajoituksia?
Ei ole! Voit lähettää laskuja juuri sen verran kuin tarvitsee.
Missä muodossa voin lähettää laskuja?
Lähetä lasku asiakkaasi toivomassa muodossa; verkkolaskuna, sähköpostitse tai postitse. Voit myös tulostaa itse laskun ja tehdä sillä mitä haluat 😊
Pystynkö vastaanottamaan laskuja Uuva Cloudin kautta?
Tätä mahdollisuutta ei toistaiseksi ole, mutta kehitämme järjestelmää jatkuvasti.
Minulla on kysyttävää Uuva Cloudin käytöstä. Miten saan yhteyden asiakastukeen?

Jos sinulla on jo käytössä Uuva Cloud-palvelu, voit ottaa sen kautta suoraan yhteyttä asiakaspalveluun. Jokaisen laskusi kohdalla on yhteydenotto-painike, joten asian selvittäminen on helppoa.   

Muussa tapauksessa lähetä sähköpostia asiakaspalvelu@uuva.fi.

 

Voinko päivittää itse yritykseni muuttuneita tietoja?
Kyllä, voit päivittää yhteystietoja, sekä laskulle tulevia perustietoja, logoja, laskutusosoitettasi ym itse.
Voinko käyttää Uuva Cloudia mobiililla?
Voit kyllä. Erityisen hyvin Uuva Cloud toimii tabletilla!
Millainen on Uuva Cloudin tietoturva?

Ohjelmistoteknisesti käytämme uusimpia ratkaisuja, tietoturva pystytään täten pitämään aina ajan tasalla.

Tietoturva on meille prioriteetti ja se onkin erittäin hyvällä tasolla.

Voinko luoda yritykseni tilille useamman käyttäjän?

Kyllä se onnistuu asiakaspalvelun kautta! Eli ota yhteyttä asiakaspalvelu@uuva.fi.

 

Voinko tarkistaa asiakkaani luottotietojen tilanteen itse?

Kyllä, yritysluottotiedot voi tarkistaa aina tarvittaessa, mutta henkilöluottotiedoissa tarvitset henkilön itsensä luvan.

Henkilöluottotiedoissa on tiukka sakko- ja jopa oikeudellinen uhka jos niitä käyttää väärin, Vastuu on aina käyttäjällä. Henkilöluottotietoja tarkistaessasi valitse Uuva Cloudissa peruste, miksi tarkistat tietoja. 

Laskurahoitus, maksuvalvonta ja perintäpalvelut

Mitä on laskurahoitus?

Laskurahoitus tarkoittaa, että saat rahoitusta asiakkaillesi lähetettäviä riidattomia myyntilaskuja vastaan. Käytännössä rahoitusyhtiö siis ostaa myyntilaskusi tai tarjoaa sinulle luottoa, jossa myyntisaatavasi ovat vakuutena. Lue lisää laskurahoituksesta täältä!

Voit täyttää laskurahoitushakemuksen Uuva Cloud palvelussa ja mikäli se hyväksytään, saat käyttöösi limiitin sovitulla summalla. Voit itse valita, mitkä laskut haluat rahoittaa.

 

Miten voin saada laskurahoitusta?
Jos sinulla on käytössä Pro-palvelu, voit klikata rahoitus-välilehdeltä laskurahoitus-hakemukseen. Jos hakemuksesi hyväksytään, avaamme sinulle samantien limiitin.
Miten Uuva Cloud valvoo, että saan rahat lähettämistäni laskuista?

Kun asiakas maksaa laskun, ohjautuvat rahat tilillesi heti.

Basic-versiossa käyttäjä valvoo itse, onko laskua maksettu vai ei. 

Pro-version ollessa käytössä, mikäli asiakas ei maksa, käynnistyy automatisoitu prosessi maksuhuomautusten ja perinnän kautta.

Voit lukea lisää laskutusprosessista täältä!

Mitä voin tehdä, jos asiakas ei maksa laskua?

Tällöin prosessi nimeltä maksuvalvonta astuu kuvioihin. Jos sinulla on käytössä Uuva Cloud Pro, ei sinun tarvitse tehdä itse mitään tai huolehtia saataviesi kotiuttamisesta, vaan maksumuistutukset, sekä tarvittaessa perintä, hoituvat automaattisesti. 

Lue lisää nitä tehdä, jos asiakas ei maksa laskua!

Onko maksamattomat laskut pakko laittaa perintään?

Ei, voit estää laskun etenemisen perintään.

uuva-logo 1

 

Annamme mielellämme lisätietoa laskutuspalvelusta sekä muista laskun elinkaaren hallintaan liittyvistä palveluistamme.

Ota yhteyttä