Skip to content

Perinnän vaiheet - näin perintä etenee


näin perintä etenee (2)

Ethän käytä kallista aikaasi avoimien saatavien perässä juoksemiseen?

Yrittäjyys tarjoaa runsaasti hyviä puolia, mutta yksi yrittäjyyden riskeistä on se fakta, että kaikkia laskuja ei tulla maksamaan eräpäivään mennessä. Syitä, miksi maksua ei eräpäivään mennessä ole tullut on lukemattomia ja suurin osa maksetaan onneksi viimeistään maksuhuomautuksen jälkeen. Avoimet saatavat kuitenkin tukkivat yrityksen kassavirtaa, sekä aiheuttavat harmaita hiuksia, joten prosessi niiden suhteen kannattaa hioa mahdollisimman särmäksi. 

Käydään siis läpi, miten perintäprosessi etenee, mitä eroja on yritys-ja yksityishenkilöiden perinnällä ja miten varmistaa mahdollisimman hyvä lopputulos!

Voiko perintää tehdä itse?

Yksittäisten saatavien kohdalla perintää voi periaatteessa tehdä itse, mutta käytännössä se on melko haastavaa. Perintää säätelee niin laki kuin hyvä perintätapa, joten näiden kiemuroista tulee olla tarkasti perillä. 

👉 Lue lisää aiheesta: Voiko perinnän hoitaa itse?

Mikäli kuitenkin päätät kokeilla perinnän hoitamista itse, ota huomioon seuraavat seikat:

  • Lainsäädäntö ja määräykset. Perintätoimintaa ohjaavat tiukat säännökset, kuten perintälaki ja kuluttajasuojalaki. Omatoimista perintää hoitaessa on tärkeää tuntea nämä lait perusteellisesti, sillä niiden noudattamatta jättäminen voi johtaa sakkoihin tai jopa vahingonkorvausvelvollisuuteen velallista kohtaan.
  • Yhteydenpito velallisen kanssa. Perintäprosessissa on olennaista säilyttää asiallinen ja kunnioittava sävy viestinnässä velallisen kanssa. Uhkaileva tai harhaanjohtava viestintä voi johtaa valituksiin perintätoimista ja jopa oikeuskäsittelyihin.
  • Aikataulut ja kirjanpito. Kaikki perintään liittyvät toimenpiteet, kuten lähetetyt kirjeet, sähköpostit ja käydyt keskustelut, on tärkeää kirjata huolellisesti. Tarkka dokumentointi auttaa pitämään prosessin järjestelmällisenä ja tarvittaessa osoittamaan, mitä toimenpiteitä on tehty.
  • Riitaisien saatavien perintä ei ole mahdollista. Ammattitaitoinen perintäyritys osaa kuitenkin käsitellä myös tilanteita, joissa saatavat ovat riitautettuja.

👉 Lue myös: Mikä on riitaisa saatava ja miten periä niitä?

Vaikka perinnän hoitaminen itse saattaa ensi alkuun tuntua toteuttamiskelpoiselta, on tärkeää ottaa huomioon siihen käytetty aika ja mahdolliset menetetyt tilaisuudet keskittyä oman liiketoiminnan kehittämiseen. Lisäksi, jos perintäprosessi etenee oikeudelliseen vaiheeseen, oikeudenkäyntikulut voivat kasvaa merkittäviksi.

Laadukas perintäalan yritys ei ole pelkästään perinnän väline, vaan arvokas kumppani yrityksen taloudenhallinnassa ja asiakassuhteiden ylläpidossa. Hyvä perintätoimisto osaa hoitaa asiakaskommunikaation siten, että asiakassuhteille koituu mahdollisimman vähän hallaa. Tavoitteena on kotiuttaa saatavat vapaaehtoisen perinnän keinoin. 

👉Lue myös: Näin valitset parhaan perintäkumppanin yrityksellesi

Vapaaehtoinen ja oikeudellinen perintä - mitä eroa niillä on?

Vapaaehtoinen ja oikeudellinen perintä ovat kaksi keskeistä tapaa velkojen perimisessä. Kun lasku erääntyy - eli maksua ei ole tullut eräpäivään mennessä -, voidaan aloittaa vapaaehtoinen perintä. Vapaaehtoisen perinnän prosessit poikkeavat hieman toisistaan, riippuen onko kyseessä  kuluttaja- tai yritysasiakas ( katso alempaa prosessikuvaukset).

Vapaaehtoisessa perinnässä velkoja tai perintätoimisto ottaa yhteyttä velalliseen kirjeitse, sähköpostitse tai puhelimitse, ja pyrkii sopimaan maksujärjestelyistä ilman oikeudellisia toimenpiteitä. Tämä prosessi on paras vaihtoehto kaikille osapuolille, ja se mahdollistaa velallisen ja velkojan välisen neuvottelun. Tavoitteenamme Uuvalla on hoitaa perintä aina vapaaehtoisen perinnän keinoin, ilman oikeudenkäyntejä.

Oikeudellinen perintä sen sijaan astuu kuvaan, jos vapaaehtoinen perintä ei tuota tulosta. Tässä vaiheessa velkoja hakee velalleen tuomioistuimen vahvistuksen, mikä voi johtaa esimerkiksi ulosottoon. Oikeudellinen perintä on velallisen kannalta raskas prosessi, sillä se voi lisätä kustannuksia ja vaikuttaa luottotietoihin.

Käytännössä vapaaehtoinen perintä on ensisijainen ja suositeltu vaihtoehto, sillä se on sekä velkojalle että velalliselle edullisempi ja vähemmän aikaa vievä. Oikeudelliseen perintään turvaudutaan vasta, kun muut keinot on käytetty. Ymmärtämällä näiden prosessien erot, velallinen voi paremmin varautua ja välttää tarpeettomia oikeudellisia seuraamuksia.

näin perintä etenee

Mitä eroa on kuluttaja- ja yritysperinnällä?

Perintä eritellään vapaaehtoiseen ja oikeudelliseen perintään. Sen lisäksi on huomioitava, että kuluttajaperintä ja yritysperintä eroavat toisistaan. Eroa on ensisijaisesti kohderyhmässä; kuluttajaperintä kohdistuu yksityishenkilöihin, kun taas yritysperintä kohdistuu yrityksiin eli oikeushenkilöihin. 

Keskeinen ero kuluttaja- ja yritysperinnän välillä on nopeus, jolla perintätoimet etenevät. Yritysperinnän kohde joutuu nopeammin maksuhäiriömerkinnän uhkan eteen. Yrittäjän kannattaakin olla välittömästi yhteydessä perintää suorittavaan tahoon muistutus-tai perintäkirjeen saatuaan. Merkintä yrityksen luottotiedoissa - ts. maksuhäiriömerkintä -  aiheuttaa suurta harmia liiketoiminnilla ja pahimmillaan yritys ajautuu tämän takia konkurssiin. 

Kuluttajien kohdalla maksuvaatimuksissa on 14 vrk maksuehto ja maksimikulut on lailla selkeästi määritelty.  Yritysten kohdalla maksuehto on usein 7 vrk ja perintäkulujen tulee olla "kohtuulliset". Meidän hinnastomme myös perintää koskien löydät täältä. 

Yritysyperinnässä oleellinen osa on tratta, eli julkisuusuhkainen maksukehotus. Mikäli tratta jää maksamatta, tulee yritykselle merkintä julkiselle protestilistalle. 

Katso alta, miten perintäprosessi etenee kuluttaja - ja yritysperinnän osalta. 

NÄIN TOIMII KULUTTAJAPERINTÄ

Laskun eräpäivä
Al­ku­pe­räi­nen las­ku jää mak­sa­mat­ta erä­päi­vään men­nes­sä.
Maksumuistutus
El­lei mak­su­suo­ri­tus­ta ole saa­tu, lä­he­te­tään mak­su­muis­tu­tus aikaisintaan 14 päivää erä­päi­väs­tä.
1. Maksuvaatimus
El­lei mak­su­suo­ri­tus­ta ole saa­tu, lä­he­te­tään mak­su­muis­tu­tus aikaisintaan 14 päivää ensimmäisen maksumuistutuksen erä­päi­väs­tä.
2. Maksuvaatimus
Mikäli ve­lal­li­nen ei ole so­pi­nut mak­sus­ta tai mak­sanut­ mää­rä­ajas­sa, lä­he­täm­me toi­sen mak­su­vaa­ti­muk­sen, kun ensimmäisen maksuvaatimuksen lähettämisestä on kulunut vähintään 14 päivää. 
Oikeudellinen perintä
Mikäli vapaaehtoisen perinnän toimet eivät ole tuottaneet tulosta saatava voidaan siirtää arviomme peruteella oi­keu­del­li­seen pe­rin­tään. Otamme sinuun yhteyttä ennen oikeudellisen perinnän aloittamista sopiaksemme parhaasta etenemistavasta 
Jälkiperintä

Mikäli vapaaehtoisen perinnän toimet eivät ole tuottaneet tulosta eikä saatavaa ole perusteltua siirtää oikeudelliseen perintään, voidaan saatava siirtää jälkiperintään. 

Jälkiperinnässä jat­kamme saa­ta­van pe­rin­tää huo­leh­ti­en myös ve­lan van­hen­tu­mi­sen kat­kai­se­mi­ses­ta. Ve­lal­li­sen mak­su­ky­vyn mahdollisesti pa­ran­tu­es­sa voimme aloittaa oi­keu­del­li­sen pe­rin­nän. 

NÄIN TOIMII YRITYSPERINTÄ

Laskun eräpäivä
Al­ku­pe­räi­nen las­ku jää mak­sa­mat­ta erä­päi­vään men­nes­sä.
Muistutus
El­lei mak­su­suo­ri­tus­ta ole saa­tu, lä­he­te­tään mak­su­muis­tu­tus y­leen­sä seitsemän ar­ki­päi­vän si­säl­lä erä­päi­väs­tä ta­pa­us­koh­tai­set tar­peet ja a­siak­kaan e­tu huo­mi­oi­den.
Maksuvaatimus
Yri­tyk­sil­le ei ole e­rik­seen pe­rin­tä­lais­sa mää­rät­ty ai­kaa mak­su­vaa­ti­muk­sen lä­het­tä­mi­sel­le. Lä­he­täm­me en­sim­mäi­nen pe­rin­tä­kir­jeen, eli mak­su­vaa­ti­muk­sen,ve­lal­li­sel­le lain edellyttämien aikarajojen puitteissa erään­ty­nees­tä mak­su­muis­tu­tuk­ses­ta.
Tratta
El­lei ve­lal­li­nen mak­sa mää­rä­ajas­sa, lä­he­täm­me toi­sen, trat­ta­uh­kai­sen mak­su­vaa­ti­muk­sen, jos­sa yri­tysve­lal­li­sel­le an­ne­taan mak­su­ai­kaa lain edellyttämien aikarajojen puitteissa.
Protestointi
El­lei ve­lal­li­nen vie­lä­kään mak­sa, saa­ta­va voidaan protestoida. Protestoinnista aiheutuu yritykselle maksuhäiriömerkintä. 
Oikeudellinen perintä

Mikäli vapaaehtoisen perinnän toimet eivät ole tuottaneet tulosta saatava voidaan siirtää arviomme peruteella oi­keu­del­li­seen pe­rin­tään. Otamme sinuun yhteyttä ennen oikeudellisen perinnän aloittamista sopiaksemme parhaasta etenemistavasta.

Jälkiperintä

Mikäli vapaaehtoisen perinnän toimet eivät ole tuottaneet tulosta eikä saatavaa ole perusteltua siirtää oikeudelliseen perintään, voidaan saatava siirtää jälkiperintään. 

Jälkiperinnässä jat­kamme saa­ta­van pe­rin­tää huo­leh­ti­en myös ve­lan van­hen­tu­mi­sen kat­kai­se­mi­ses­ta. Ve­lal­li­sen mak­su­ky­vyn mahdollisesti pa­ran­tu­es­sa voimme aloittaa oi­keu­del­li­sen pe­rin­nän. 

Näin varmistat onnistuneen perinnän

Vaikka perintä on sinänsä suoraviivainen prosessi, voi sen suorittamisessa olla suuria eroja. Perinnässä ollaan herkän ja varsin ikävän aiheen äärellä, joten empaattinen  ja ystävällinen lähestymistapa on kaiken A ja O.

Syitä, miksi lasku on jäänyt maksamatta on lukemattomia, kelläpä meistä ei joskus olisi jokin lasku ihan puhtaasti unohtunut arkea multitaskatessa. Aggressiivisella lähetysmistavalla vähennetään maksuhalukkuutta ja tehdään haittaa yrityksesi maineelle, sekä brändille. 

Tarjoa asiakkaalle mahdollisuutta keskusteluun asiasta, sekä maksusuunnitelman tekoon. Perintä on tärkeä osa asiakaskokemusta ja hyvin hoidettuna se voi jopa lujittaa asiakasuskollisuutta. Me Uuvalla teemme kaiken tämän puolestasi, laskun lähetyksestä perinnän jälkihoitoon asti.

Käyttämällä asiantuntevaa perintäkumppania kasvaa saatavien kotiutumisen onnistumisprosentti suuresti. Yhteistyö antaa yritykselle myös mahdollisuuden keskittyä omaan ydinliiketoimintaansa, kun maksuvalvonnan ja perinnän hoitaminen on luotettavissa käsissä. Tämä parantaa yrityksen kassavirtaa ja vähentää luottotappioiden riskiä, mikä pitkällä aikavälillä vahvistaa yrityksen taloudellista asemaa.

 

 

 

Voimmeko auttaa?

Kaipaisitko ryhtiliikettä laskutusprosessiin? Konsultoimme mielellämme, miten kotiutat saatavasi määräaikaan mennessä mahdollisimman suurella varmuudella. 

Jätä allaolevalle lomakkeelle yhteystietosi, niin saat sähköpostiisi lisätietolomakkeen täytettäväksi, jotta voimme palvella sinua mahdollisimman hyvin.