Skip to content

Milloin on paras aika lähettää lasku?

oikea aika lähettää laskuKuinka paljon laskun lähetysajankohdalla on merkitystä? Kannattaako lasku lähettää ennen, samanaikaisesti vai jälkeen toimituksen/suoritetun työn?

Monet yritykset miettivät parasta mahdollista aikaa lähettää laskut, maksunsaannin nopeuttamiseksi ja maksamatta jättämisen riskin pienentämiseksi. Voiko - ja kannattaako- laskun lähettämisen ajankohdan kanssa kikkailla? Onko olemassa "oikeaa" aikaa lähettää lasku? Lue eteenpäin, niin kerromme vinkkimme. 

💡Lue myös: Miten valitset oikean maksuehdon?

Miksi laskun lähetyksen ajankohta on tärkeä?

Laskun lähettämisen ajankohdalla on suuri merkitys siihen, kuinka nopeasti asiakkaasi maksavat laskun. Hyvin ajoitettu laskutus nopeuttaa kassavirtaa, vähentää maksuviiveitä ja säästää yrityksen resursseja. 

Laskutusajankohta ei ole pelkkä tekninen yksityiskohta, vaan se vaikuttaa suoraan siihen, milloin raha näkyy tililläsi. Jos lasku lähtee väärään aikaan, se voi helposti jäädä odottamaan asiakkaan pinoon päiviä tai jopa viikkoja. Oikein ajoitettu lasku taas saa todennäköisemmin nopean käsittelyn ja maksun.

Esimerkiksi yritysasiakkailla on usein tietyt päivät, jolloin laskut maksetaan. Jos lasku ei ehdi mukaan tähän syklissä, maksuaika pitenee tarpeettomasti. Tiesitkö muuten, että laskurahoitus on riskitön tapa saada rahat laskuista heti, ilman lainaa?

💡Lue lisää:  Mitä on laskurahoitus?

Monet yritykset tekevät maksut keskitetysti kuun alussa tai puolivälissä. Jos laskusi lähtee vasta kuun lopussa, maksua voi joutua odottamaan yli kuukauden. Kuun alussa lähetetty lasku ehtii todennäköisesti mukaan seuraavaan maksuaikatauluun.

Yritysasiakkaat vs. kuluttajat

  • Yritysasiakkaat: Tyypillisesti maksavat laskut kuun alussa tai tietyinä kierron päivinä (esim. 15. ja 30. päivä).

  • Kuluttajat: Usein laskut maksetaan palkkapäivän jälkeen, jolloin kuukauden vaihde on hyvä ajankohta. 

Muistathan kuitenkin, että vanhentumisen estämiseksi lasku tulee lähettää viimeistään kolmen vuoden kuluessa!

Näin optimoit laskun lähetyksen ajankohdan

Ensimmäinen asia, jonka tulee ottaa huomioon on, että laskun lähettäminen kannattaa tehdä mahdollisimman pian tuotteen toimittamisen tai palvelun suorittamisen jälkeen. Nopea laskutus ei ainoastaan nopeuta maksua, vaan se myös yhdistää maksun tiiviimmin ostettuun tuotteeseen tai palveluun, mikä voi vähentää maksuviivästysten riskiä.

Toki myös laskun lähettämisajankohtaa voi optimoida. Eräiden tutkimusten mukaan laskut, jotka lähetetään kuukauden alussa, saadaan maksetuksi nopeammin kuin laskut, jotka lähetetään kuukauden lopussa. 

Lisäksi myös laskujen lähettäminen tietyllä viikonpäivällä voi vaikuttaa maksunopeuteen. Laskujen, jotka lähetetään keskellä viikkoa, maksuajat ovat lyhyempiä kuin laskujen, jotka lähetetään viikonlopun alla tai sen aikana.

Automaattiset järjestelmät mahdollistavat laskujen lähettämisen mihin kellonaikaan tahansa. Parhaiten toimivat kuitenkin aamupäivät, jolloin vastaanottajalla on vielä koko työpäivä aikaa käsitellä lasku.

 

Nopean laskujen lähetyksen etuja ovat mm:

  • Saat myös maksun nopeammin, mikä pitää kassavirran kunnossa
  • Nopea laskutus on asiakkaan huomioimista ja parantaa asiakastyytyväisyyttä
  • Laskun lähettäminen heti palvelun tai tuotteen toimittamisen jälkeen voi auttaa asiakasta yhdistämään maksun vastikään saatuun hyötyyn, mikä saattaa vähentää maksuviivästysten todennäköisyyttä.
  • Mikäli laskun sisältöön liittyy ongelmia, on ne helpompi ratkaista
  • Laskun saajan taloudellisessa tilanteessa ei ehdi tapahtua suuria muutoksia

Keskity kuitenkin oleelliseen

On tärkeä muistaa, että jokainen yritys on erilainen, ja sen vuoksi mikä toimii yhdelle, ei välttämättä toimi toiselle. Parhaan laskutusajankohdan löytäminen vaatii usein aikaa ja testausta. Kuitenkin pääsääntö on, että mitä nopeammin saat laskut lähetettyä, sitä parempi.

Lopulta sujuva laskuprosessi merkitsee paljon enemmän kuin oikea laskutusajankohta. Lähetysajankohdan kanssa kikkailemisen sijaan kannattaa keskittyä oleellisimpiin asioihin; laadukkaaseen myyntiprosessiin, laskujen helppoon ymmärrettävyyteen, joustaviin maksuvaihtoehtoihin ja avoimuuteen kysymyksiin sekä ongelmiin vastaamisessa. Nämä kaikki ovat avaintekijöitä, jotka saattavat vaikuttaa maksujen saapumiseen jo ennen laskun lähettämistä. Tyytyväinen asiakas myös maksaa mieluusti. 

Jos siis mietit, milloin on paras aika lähettää lasku, ehkä kannattaa kuitenkin aloittaa kysymällä itseltäsi, kuinka voit tehdä laskutusprosessista mahdollisimman sujuvan asiakkaillesi. Olisiko jotain, mitä voisit ehkä parantaa?

Mikäli haluat hioa laskutusprosessiasi entistä sujuvammaksi, autamme mielellämme. Sujuva laskutusprosessi vähentää luottotappioita huomattavasti ja auttaa yritystäsi kasvamaan.

Voimmeko auttaa?

Kaipaisitko ryhtiliikettä laskutukseen? Konsultoimme mielellämme, miten kotiutat saatavasi määräaikaan mennessä mahdollisimman suurella varmuudella. 

Jätä allaolevalle lomakkeelle yhteystietosi, niin saat sähköpostiisi lisätietolomakkeen täytettäväksi.