Mitä tehdä, jos asiakas ei maksa laskua?

Palvelu tai tuote on onnistuneesti myyty, lasku lähetetty ja eräpäiväkin ohitettu, mutta rahoja ei näy eikä kuulu. Harmillisen tuttu juttu useimmille yrittäjille. Syitä siihen, miksi lasku on jäänyt roikkumaan on lukemattomia, joten heti ei kannata hermojaan menettää. Kukapa meistä ei olisi joskus ihan vaan unohtanut maksaa laskua ajoissa.
Suurin osa laskuista maksetaan viimeistään maksumuistutuksen myötä. Aina on kuitenkin se pieni prosentti, joka vaatii järeämpiä toimenpiteitä. Avoimien saatavien kotiuttamisprosessin kannattaakin olla jo etukäteen viimeisen päälle hiottu, jotta maksuvalvonta ei vie kallista aikaasi tai aiheuta ylimääräisiä harmaita hiuksia. Jos haluat sinulle kuuluvat rahat, ilman että joudut uhraamaan kalilsta aikaasi niiden perimiseen - lue eteenpäin.
💡Lue myös: Miten perintä etenee?
Mitä on tehtävissä, jos asiakas ei maksa?
Kun asiakas ei maksa laskua sovitussa ajassa, on velkojan toimittava nopeasti, mutta harkitusti. Aloittaa kannattaa siitä, että selvittää syyn maksamattomuudelle – kyse voi olla unohduksesta, laskun puuttumisesta tai maksukyvyn ongelmista. Tilanteessa kannattaa edetä vaiheittain ja dokumentoida kaikki toimet. Mikäli sinulla on jo käytössä ammattimainen perintäkumppani, hoituvat nämä stepit automaattisesti, ilman että sinun täytyy itse tehdä mitään.
Konkreettiset askeleet, jos asiakas ei ole maksanut laskua:
1. Ihan ensimmäisenä - tarkista lasku.
Ennen varsinaisia toimenpiteitä kannattaa tarkistaa laskun sisältö:
-
Onko laskussa oikea eräpäivä?
-
Ovatko asiakastiedot oikein?
-
Onko lasku varmasti lähetetty ja vastaanotettu?
Varmista, että laskussa ei ole virheitä ja että se on lähetetty oikealle asiakkaalle. Laskun tulee sisältää kaikki tarvittavat tiedot ja täyttää laskutuksen vaatimukset.
2. Yhteydenotto asiakkaaseen.
Aloita ystävällisellä yhteydenotolla esimerkiksi sähköpostitse tai puhelimitse. Usein tilanne ratkeaa jo tässä vaiheessa. Esimerkiksi: “Hei, halusimme varmistaa, että laskunne numero 1234 on tullut perille. Eräpäivä oli 10.9.2025 ja se näyttää olevan yhä avoinna. Tarvitsetteko lisätietoja laskusta tai maksamisesta?”
3. Lähetä maksumuistutus kirjallisesti
Mikäli lasku on kunnossa, mutta maksu edelleen viivästyy, voit lähettää kirjallisen maksumuistutuksen. Tämä toimii nimensä mukaisesti muistutuksena maksusta ja antaa asiakkaalle lisäaikaa suorittaa maksu. Voit liittää mukaan uuden eräpäivän ja ilmoittaa mahdollisista viivästyskoroista.
4. Tarjoa maksusuunnitelmaa (jos mahdollista)
Jos asiakas ilmoittaa maksukyvyn ongelmista, voit ehdottaa osamaksua tai pidennettyä maksuaikaa. Tämä voi olla parempi kuin menettää koko saatava.
5. Siirrä lasku perintään
Jos asiakas ei maksa muistutuksista huolimatta, siirrä lasku viimeistään nyt perintätoimistolle. Ammattimainen perintätoimisto käsittelee tapauksen lainmukaisesti ja tehokkaasti. Ulkoistamalla koko laskutusprosessisi Uuvalle, vapaudut huolehtimisesta laskujen lähetyksen ja maksujen suhteen. Me valvomme laskujasi koko niiden elinkaaren ajan.
Voinko tehdä perintää itse?
Perintää voi periaattessa tehdä myös itse, ilman ammattimaisen perintäkumppanin apua. Sanomme periaattessa, sillä käytännössä perintä on varsin tarkasti lailla säädeltyä. Myös hyvää perintätapaa tulee noudattaa. Mikäli haluat tutustua itse tehtävään perintään tarkemmin, suosittelemme lukemaan artikkelimme aiheesta.
Huomioithan, että aiheellisesta perinnästä ei toimeksiantajalle - eli taholle jolle avoin saatava kuuluu- tule juurikaan kuluja, vaan perintäkulut maksaa velallisasiakas. Voit ladata itsellesi Uuvan perinnän hinnaston täältä!
Mitä eroa on kuluttaja- ja yritysperinnällä?
On tärkeää huomioida, että siinä on eroja, peritkö avointa saatavaa kuluttajalta vai yritykseltä. Keskeisin ero kuluttaja- ja yritysperinnän välillä on se, kuinka nopeasti perintätoimenpiteet etenevät. Yritysperinnässä maksuhäiriömerkinnän riski kasvaa nopeammin.
Kuluttajien osalta maksuehto on yleensä 14 päivää ja perintäkulujen määrä on laissa selkeästi säädetty. Yrityksillä maksuaika on useimmiten 7 päivää ja perintäkulujen tulee olla ”kohtuulliset”.
Yritysperinnässä tärkeää osaa näyttelee myös tratta, eli julkisuusuhkainen maksukehotus. Jos tratta jätetään maksamatta, yritys saa merkinnän julkiselle protestilistalle. Tästä koituu liiketoiminnalle merkittävää haittaa.
💡Lue myös: Laskun perintä, kun asiakas on yritys
💡Lue myös: Mitä on trattaperintä?
Ulkoistetun perinnän hyödyt
Oleellisin hyöty perintäpalveluiden käytöstä on tietysti se, että yrittäjä saa kotiutettua hänelle kuuluvat rahat. Perintä on oleellinen osa yrityksen tervettä talouden hallintaa, auttaen parantamaan kassavirtaa ja vähentämään luottotappioita.
Perintä sanana voi aiheuttaa kaikuja historiasta, jolloin toimintaa ei juurikaan säännelty, eikä ylilyönneiltä vältytty. Tämän päivän perintä on lailla tarkasti säänneltyä ja luotettavia perintätoimistoja sitoo hyvä perintätapa.
Me Uuvalla panostamme hyvien asiakassuhteiden säilymiseen kaikissa tilanteissa, inhimillisyyden ollessa tärkeä arvomme. Erilaisten maksusuunnitelmien teko on arkipäivää ja pyrimme aina hyvään asiakaskokemukseen puolin ja toisin.
Muita ulkoistetun perinnän hyötyjä:
- Kassavirran parantuminen: Saatavien nopeampi perintä auttaa parantamaan yrityksen kassavirtaa ja mahdollistaa investointien tekemisen.
- Riskien vähentäminen: Perintäpalvelun avulla voidaan vähentää saatavien luottotappioista aiheutuvia riskejä.
- Ajan ja resurssien säästö: Yritys ei joudu käyttämään aikaa ja resursseja laskujen perintään, vaan voi keskittyä ydinliiketoimintaansa.
- Ammattimainen lähestymistapa: Perintäpalvelu tarjoaa ammattimaisen lähestymistavan perintään ja varmistaa, että lainsäädännön vaatimukset täyttyvät.
Tehokkaan perintäpalvelun avulla yritys voi keskittyä ydintoimintaansa ja varmistaa liiketoiminnan kasvun, kehityksen ja kannattavuuden. Valitsemalla oikean kumppanin saat merkittävää hyötyä yrityksesi menestyksen edistämiseen.
💡Lue myös: Näin valitset oikean perintäkumppanin
Voimmeko auttaa?
Kaipaisitko ryhtiliikettä laskutukseen? Konsultoimme mielellämme, miten kotiutat saatavasi määräaikaan mennessä mahdollisimman suurella varmuudella.
Jätä allaolevalle lomakkeelle yhteystietosi, niin saat sähköpostiisi lisätietolomakkeen täytettäväksi.